Cyclocrosscyklen er et økonomisk, alsidigt og hurtigt valg til bikepacking på mindre tekniske ruter. Dog er de fleste crosscykler er – umærkeligt – sat op til cyclocrossløb. Men en håndfuld opgraderinger kan omdanne din løbsorienterede crosscykel til en kilometerknusende gravel grinder. 

Da jeg skulle købe min første cykel til bikepacking, vragede jeg de flotte adventurebikes til mange tusinde kroner og købte istedet en gammel brugt crosscykel. Nærmere betegnet en Guerciotti Cross Force fra slutningen af 00’erne i aluminium og med cantilever bremser. Til gengæld kostede den kun 1500 kroner og havde Shimano Ultegra gruppe.

Da jeg købte cyklen, så den sådan ud:

Dækkene var hammermøre og klingen slidt så langt ned, at kæden konstant hoppede af. Der var gået adskillige eger i baghjulet, der i forvejen kun havde 20 af slagsen. Og så var cyklen sat op med et 1x setup med kun én 42 tands klinge foran. Dette kombineret med en 11-28 tands klinge bagpå betød, at det var begrænset hvor stejle stigninger, jeg kunne tackle på cyklen. Særligt med læs på. Som kronen på værket manglede cyklen også pedaler, så jeg var nødt til at bruge nogle landevejspedaler, jeg havde liggende.

Problemer var der altså rigeligt af. Så jeg fandt kreditkortet frem, og så mig om efter passende opgraderinger. Jeg endte med at montere følgende på cyklen

1. DMR V6 flats og WTB Nano TCS Light 40c dæk

Dækkene valgte jeg, fordi de forekom alsidige umiddelbart så ud til at være af høj kvalitet. Indtil videre er jeg blevet bekræftet i disse opfattelser. At dækkene så var sindssygt stramme at få på, er en anden sag. Og at jeg kom til at montere bagdækket omvendt på, som det kan ses på billedet. To gange…

Pedalerne købte jeg efter lang tids grublen om, hvor vidt jeg burde købe flats eller SPD pedaler. Valget faldt i sidste ende på flats. Dels fordi jeg i forvejen var i færd med at bruge masser af valuta på andre dele til cykle, og flatsene var den klart billigste løsning. Derudover på grund af praktikaliteten i at kunne cykle i sko med almindelig sål, en stor fordel til bikepacking i min bog. Andre ville måske (og måske med rette) argumentere for, at denne forkærlighed for flats skyldes, at jeg holder for mange stop. 🙂

2. Wolftooth Drop-Stop 42t klinge

Efter gud-ved-hvor-mange kædeafhopninger var jeg motiveret til at gøre noget drastisk. Noget drastisk blev i denne omgang at indvilge i tre ugers ventetid og en ekstraregning fra toldvæsenet for at få fat i et fortandhjul fra USA. Da jeg havde ventet i to uger og betalt toldregningen var jeg ved at blive utålmodig. Men i dag er jeg glad for, at jeg ventede! Lige siden montering har kæden siddet, hvor den skulle. Og så kan jeg godt lide udseendet!

3. Wolftooth roadlink

Hvilken forskel den her lille dims skulle gøre kan være svært at gennemskue. Men faktisk gør den en hel del! Wolftooth Roadlink er en adapter, der forlænger bagskifteren. Det betyder, at du kan montere en krans med større tandhjul bagpå – helt op til 40t ifølge Wolftooths egen hjemmeside. Dermed kan man få væsentligt lettere gear bundgear på sin 1x cykel.

4. SRAM sampak med 11-36t kassette og kæde

Wolftooth adapteren nævnt ovenfor banede vejen for, at jeg kunne montere en kassette med større tandhjul og dermed få lettere gear. Valget faldt på en 11-36t sort kassette, der gør livet væsentligt lettere for mig, når det går stejlt opad, end min gamle 11-28t kassette gjorde. Og så passer den udseendesmæssigt godt sammen med fortandhjulet!

5. Mavic Aksium baghjul

Jeg købte cyklen med et Mavic Ksyrium Elite hjulsæt monteret. Men snart begyndte egerne at gå på stribe, og det er umuligt at opstøve eger til de gamle Ksyrium-hjulsæt fra slut nullerne. Efter de ovennævnte køb var pengekassen ikke rustet til at investere i et godt og stærkt hjulsæt også. Så løsningen blev Mavics absolut billigste model; Aksium. Så nu bliver baghjulet sat på prøve og vinterhalvåret. Det kostede knap 600 kroner, så mine forventninger til det er minimale, men det bliver spændende at se, hvordan det klarer sig.

Med alle delene monteret, står cyklen nu således:

De nye dele har ydet førstehjælp til den trætte cykel, og kranken til at spinne med fornyet energi. Jeg har endnu ikke været på en decideret bikepacking tur efter montering af den nye klinge, krans og kæde. Den fornøjelse har jeg stadig til gode. Men jeg har været ude at teste tingene på de lettere lokale singletracks og grusveje. Jeg kan vist godt afsløre, at det fremkaldte smil!

Jeg vil løbende levere anmeldelser af de forskellige komponenter, efterhånden som jeg får kørt nogle kilometer ind i grejet.